RÓLUNK
A Markusz Aureliusz program, egy kiegészítő élménypedagógiai módszer, ami segít a diákoknak megismerni a római kor néhány területét azáltal, hogy belehelyezkednek a kor néhány körűlményébe.
A történelem oktatás mellett, számunkra fontos erőket kívánunk fejleszteni a gyerekekben, úgymint csapatszellem, bátorság, együttműködés, az én-erő fejlődése.
A Kezdetek és a változatok.
Az alapötlet még 2011 ben született meg. Azóta folyamatossan működtetjük a programot. A kezdeti foglalkozások napjainkra már egy egységes, komplex pedagógiai programmá vált.
A Római légiós tábort, iskola időben 4, illetve 5 napos osztálykirándulások keretében tartjuk. Ennek Szeptember – Október, illetve Május – Június a szezonja.
Kora tavasztól Májusig egynapos programokat tartunk a hozzánk látogató iskoláknak.
A tábor szezonok között lehetőség van továbbá arra is, hogy az iskolákba kiszállva tartsunk foglalkozásokat.
A nyári időszakban több kezdési időponttal szervezünk táborokat.
Az ideális létszám 25 – 40 fő. Ennél nagyobb létszámú táborokat előre, külön szükséges egyeztetni. Hosszú távú célunk hogy több osztály bevonásával, nagy Római táborokat is létrehozzunk. Javasoljuk, hogy a kis létszámú osztályok, másik iskola hatodikos osztályával összefogva jöjjön a táborba.
Helyszínünk: A helyszín változik!
Katonai tábor jelleggel sátortáborban helyezzük el a gyerekeket.
Mi is történik a Marcus Aurelius Római Légiós Élménypedagógiai Táborban?
A kötött napirend, a gyermekeknek nem lesz ismeretlen, az olimpia után.
A napirend része a római isteneknek bemutatott szertartás (Jupiternek, Mars istennek vagy Mithrasnak áldozás)
Az étkezés. a római hagyományoknak megfelelő (eredeti római kori szakácskönyv alapján).
A gyerekekkel a légiós életet sajátítjuk el, aminek része az alakzatban való mozgásmódok elsajátítása, a vezényszóra való egységes mozgásmódok kialakítása.
Itt megtanulják a lépéseket, fordulásokat, rendes és harci mozgásokat. A vezénylési nyelv eredeti latin nyelvű és formátumú.
A diákok megtanulják a speciális manipulus harci alakzatokat (pl: teknősbéka), a sorváltásokat és az alapvető harci taktikai elemeket. Menet közben áttekintjük az ókori harci taktika fejlődését a görög phalanx-tól, Nagy Sándor taktikáin át, a római manipulus-ig.
A programban egyéni és csoportos küzdelmek is szerepelnek, úgymint pajzs csata (egymást tolják pajzzsal, valamint lándzsavívás (ez egyénileg, erre kialakított akadálypályán zajlik). Itt felelevenítjük a gerelydobás elemeit.
A csatáknál a fegyelemre és az egyéni „énerő” fejlesztésére koncentrálunk.
A táborunkban felépítettünk egy palánkvárat, ahol zoknibomba csatákat vívunk.
A program során az osztálytanítóval egyeztetett epocha részek oktatására, valamint művészeti munkára van mód.
Kedvelt alternatív programrész, például a, hadizászló készítés, a légiónál bevett kitüntető bőr karkötő készítése, a 2,5 méteres mentőkötélből font karkötő, a póló szitázás és a rómaiak gyógynövény kultúráját bemutató túra.
Több csoportjáték, bátorságpróba, kirándulás van a programban.
A záróaktus egy zokni és pajzs csata a szülőkkel.
Mikorra javasoljuk a tábort beilleszteni a tanrendbe:
Elsőként az évkezdéskori tábor előnyeiről:
A gyerekeket hamar visszazökkenti a nyári időszakból, egységes, együttműködő, fegyelmezettebb osztály alakul ki. Ráhangolja a gyerekeket a hatodikos tanulói minőségre. Az osztálytanítónak alkalma van megfigyelnie a diákjait, valamint a tábor vezetésének határozottsága mellett, egy lágyabb jelenléttel erősíteni a tanár diák kapcsolatot.
Az Őszi időpont foglalásokat már most a tanév vége elött érdemes egyeztetni, mivel ebben az időszakba csupán korlátozott számú osztályt tudunk fogadni.
A másik időszak a tavaszi időszak.
Ebben az időszakban a felszabaduló erőket tudjuk befogni a cél elérésének érdekében. A tanévet jól keretbe foglaló lezáró eseményként tud működni. Visszatekintést ad az év során tanult történelmi időszakokra.
A program vezetője:
Szentes Ferenc
Négy gyermekes családapa. A Kardos Szent Jakab Egyesület vezető oktatója, a GKSK (Gödöllői Kutyasport Központ) humán trénere. A Zrínyi Miklós Nemzetvédelmi Egyetem egykori munkatársa. Elismert nemzetközi gyalogos és vízi túravezető. Több Ifjúsági projektet vezetett, amiből a legismertebb a 2009- 2010-es nemzetközi Hajóépítő tábor, valamint a Bécs – Vác vízminőség vizsgáló kenutúra. Az Organikus Szervezetfejlesztés irányzatot képviselő szaktanácsadóként a Hattyúházban működő Trinitum Szellemi Közösségi és Alkotó Tér keretein belül tevékenykedik.